Πανεπιστημιακοί καθηγητές με βαθμό πτυχίου 5

Δεν είναι καθόλου άγνωστη αυτή η ιδιαιτερότητα του Ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος: Ενώ για τον πολύ κόσμο ένας χαμηλός βαθμός πτυχίου ισοδυναμεί με το ευνόητο, για όποιον διαθέτει τα κατάλληλα μέσα ένα πτυχίο με 5 αποτελεί άριστο προσόν που οδηγεί σε διακεκριμένες ακαδημαικές καριέρες.

Το παρακάτω άρθρο από το Βήμα αναφέρεται στην εφαρμογή της αρχής αυτής στη Νοσηλευτική, αλλά αντίστοιχα φαινόμενα υπάρχουν σε όλες τα ΑΕΙ και ΤΕΙ της χώρας:


Καταγγελίες για αναξιοκρατικές και επικίνδυνες για την υγεία των ασθενών επιλογές εκπαιδευτικού προσωπικού στα ΤΕΙ

ΡΕΠΟΡΤΑΖ ΕΛΕΝΑ ΦΥΝΤΑΝΙΔΟΥ – ΜΑΡΝΥ ΠΑΠΑΜΑΤΘΑΙΟΥ

«Αρκετοί από τους καθηγητές που μας διδάσκουν είναι άσχετοι. Σε άλλο κράτος δεν θα τολμούσαν να πλησιάσουν ούτε την πόρτα των πανεπιστημίων. Αυτές οι επιλογές είναι επικίνδυνες ειδικά στον χώρο των νοσηλευτών. Στη δουλειά μας έχουμε να κάνουμε καθημερινά με τις ζωές ανθρώπων». Η 20χρονη Μ.Λ., σπουδάστρια περιφερειακού τεχνολογικού ιδρύματος στον τομέα της νοσηλευτικής, δεν κρύβει την απογοήτευσή της. Ιδρύματα χωρίς εργαστήρια και καθηγητές χαμηλού επιπέδου συνθέτουν το επίπεδο της διδασκαλίας.

«Στις σχολές διδάσκουν ορισμένοι καθηγητές οι οποίοι είναι οι τελευταίοι των τελευταίων. Σκεφθείτε ότι υπάρχει καθηγητής χωρίς επιστημονικές δημοσιεύσειςο οποίος πήρε το πτυχίο του με πολύ χαμηλό βαθμό- μόλις είχε πιάσει τη βάση» επιβεβαιώνει τις καταγγελίες καθηγήτρια Νοσηλευτικής.

Ο κ. Δ. Πιστόλας, νοσηλευτής, συντονιστής σήμερα μεταμοσχεύσεων στο Νοσοκομείο «Ευαγγελισμός», ετοίμασε και κατέθεσε τον φάκελό του διεκδικώντας τη θέση του καθηγητή Εφαρμογών του Τμήματος Α΄ Νοσηλευτικής, με ειδικότητα στη χειρουργική, που προκηρύχθηκε από το ΤΕΙ της Αθήνας. «Αλλά η εισηγητική επιτροπή έκρινε ότι δεν έχω τα απαραίτητα προσόντα ώστε να κριθώ. Το κυριότερο μειονέκτημα γι΄ αυτούς ήταν ότι το μεταπτυχιακό μου από την Ιατρική Σχολή Αθηνών με θέμα “Μονάδες Εντατικής Θεραπείας Καρδιολογική Νοσηλευτική” δεν είχε συνάφεια με την προκηρυχθείσσα θέση» σημειώνει. Αλλά «την ίδια στιγμή έκαναν δεκτό άλλο μεταπτυχιακό με τίτλο “Μονάδες Εντατικής Θεραπείας- Επείγουσα Νοσηλευτική”. Σύμφωνα με το ΦΕΚ, ο σκοπός των δύο μεταπτυχιακών είναι ο ίδιος. Επίσης το μεταπτυχιακό που παρακολούθησα εγώ έχει περισσότερες διδακτικές μονάδες χειρουργικής σε σχέση με το μεταπτυχιακό που έκαναν δεκτό. Παρά ταύτα, εγώ απορρίφθηκα και τη θέση μου την πήρε ο άλλος συνάδελφος. Εκανα ένσταση στο εκλεκτορικό σώμα, αλλά πρόεδρός του ήταν η πρόεδρος στην εισηγητική επιτροπή που με έκοψε. Πώς να κερδίσω;». Εκπρόσωποι της Ενωσης Νοσηλευτών Ελλάδος (ΕΝΕ) υποστηρίζουν ότι οι συνάδελφοί τους με μεταπτυχιακούς τίτλους σπουδών και μεγάλη προϋπηρεσία που δεν επιλέγονται για θέσεις διδασκόντων στα Τμήματα Νοσηλευτικής Α΄ και Β΄ του ΤΕΙ Αθήνας είναι αρκετοί. Σε επιστολή τους προς την υπουργό Παιδείας κυρία Αννα Διαμαντοπούλου και τον γενικό επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης κ. Λ. Ρακιντζή με ημερομηνία 8.1.2010 αναφέρουν μεταξύ άλλων τα ακόλουθα: «Οι αρχές της διαφάνειας και της αξιοκρατίας που πρέπει να αποτελούν θεμελιώδεις αξίες για ένα εκπαιδευτικό ίδρυμα έχουν δεχθεί μέγιστο πλήγμα από κά ποιους ιθύνοντες αλλά και από τους χειρισμούς των υπευθύνων που απαρτίζουν ορισμένα από τα εκλεκτορικά σώματα. Χωρίς να τηρούνται καν τα προσχήματα, άξιοι συνάδελφοι με ευδόκιμη προϋπηρεσία και αξιοζήλευτα βιογραφικάτέθηκαν εκτός της διαδικασίας επιλογής μόνο και μόνο επειδή ορισμένοι θεώρησαν ότι μπορεί να απειληθεί το επί σειρά ετών κατεστημένο σύστημα της ευνοιοκρατίας και να διασαλευτεί η- κακώς εννοούμενη- εύρυθμη λειτουργία των εν λόγω τμημάτων».

Η περίπτωση του κ. Αρ. Δάγλα, γραμματέα της Ενωσης Νοσηλευτών Ελλάδος σήμερα, είναι λίγο διαφορετική. «Ημουν ωρομίσθιος καθηγητής στα ΤΕΙ επί τέσσερα χρόνια, ως το 2008, στο μάθημα “Επείγουσα Νοσηλευτική” στο ΚΑΤ. Ουδείς από τους φοιτητές μου παραπονέθηκε. Οπως και οι προϊστάμενοί μου στο ΤΕΙ εκφράζονταν για μένα με τα καλύτερα λόγια και οι εκθέσεις τους ήταν άψογες». Τα προβλήματά του άρχισαν όταν άλλαξε η προϊσταμένη του Τμήματος Νοσηλευτικής Β΄ των ΤΕΙ. «Η νέα προϊσταμένη μού ανήγγειλε ότι δεν θα επιλεγώ να διδάξω για πέμπτο συνεχόμενο έτος, παρ΄ ότι οι κρίσεις των υπευθύνων του τομέα ήταν πολύ καλές. Το εξοργιστικό στην ιστορία είναι ότι απομακρύνθηκα από τη θέση μου όταν η εν λόγω προϊσταμένη παρουσίασε καταγγελία την οποία υπέγραφαν “Ανώνυμοι Φοιτητές”. Σύμφωνα με την ανώνυμη καταγγελία, δεν είμαι επαρκής στο επιστημονικό μου έργο. Τη θέση μου πήρε άλλος συνάδελφος ο οποίος μόλις είχε αποφοιτήσει από τα ΤΕΙ Νοσηλευτικής»…

Προβλήματα, αλλά μόνο σε ορισμένες περιπτώσεις, παραδέχεται και ο πρόεδρος του ΤΕΙ Αθήνας κ. Δ. Νίνος. «Κάνουμε αυστηρό έλεγχο νομιμότητας και, όταν η πράξη δεν είναι σύννομη, τότε συνεδριάζει ξανά το εκλεκτορικό σώμα το οποίο πρέπει να λάβει υπόψη τα ζητήματα που θίγουμε».

Εάν λοιπόν κάποιος έχει το κατάλληλο μέσο, μπορεί να ξεκινήσει να διδάσκει σε ΤΕΙ αμέσως μετά την αποφοίτησή του. Και φυσικά ο βαθμός πτυχίου δεν αποτελεί εμπόδιο για την εξέλιξή του, παρά το γεγονός ότι επίσημα απαιτείται τουλάχιστον 6,5 για να έχει κάποιος δικαίωμα εγγραφής σε μεταπτυχιακό. Πολλές οι εξαιρέσεις βέβαια, καθώς οι κουμπούρες που πρέπει να προωθηθούν δεν είναι και λίγοι.

Στον αντίποδα, δεν πρέπει να ξεχνούμε και εκείνους τους επιτήδειους και επιτήδειες που εξασφάλισαν βαθμό κοντά στο 10 με χρήση των κατάλληλων μέσων, είτε με την έννοια των γνωριμιών είτε με την έννοια των οικονομικών και φυσικών μέσων που διαθέτει ο καθένας.

Advertisements