Ακόμα κουκουλωμένο το σκάνδαλο του International Baccalaureate

Κουκουλώθηκε και η υπόθεση του International Baccalaureate προκειμένου να προστατευθούν οι γόνοι της εγχώριας άρχουσας κλίκας.

Το ΙΒ αποτελεί ένα διεθνές απολυτήριο που η κατοχή του αποτελεί ισχυρό εφόδιο για την εισαγωγή σε μεγάλα πανεπιστήμια του εξωτερικού. Η ιδιότυπη αριστοκρατία που έχει δημιουργηθεί στην Ελλάδα από πολιτικούς και οικονομικούς παράγοντες φροντίζει να στέλνει τα παιδιά της σε ιδιωτικά σχολεία, στα οποία παρακολουθούν πρόγραμμα ΙΒ προκειμένου να μη χρειαστεί να ταλαιπωρούνται με πανελλήνιες:

“…αποτελεί διαβατήριο για την εισαγωγή σε κορυφαία ΑΕΙ του εξωτερικού. Προγράμματα I.B. οργανώνονται σε 13 ιδιωτικά σχολεία στην Ελλάδα, με τη συμμετοχή περίπου 1.000 μαθητών.”

“Αυτές οι εξετάσεις είναι καθοριστικής σημασίας κυρίως για τους μαθητές που ενδιαφέρονται να φοιτήσουν σε αμερικανικά πανεπιστήμια, τα οποία έχουν τη μεγαλύτερη ζήτηση. Στο Ι.Β. 1 φοιτούν σήμερα παιδιά πολλών γνωστών οικογενειών όπως των επιχειρηματιών (Παπαλεξόπουλου, Δουράμπεη, Σαράντη, Μαρτιγοπούλου, Ψάλτη, Βασιλιά, Καλλιτσάντζη, Βαράγκη, Θεοχαράκη), των δημοσιογράφων (Κούλογλου, Τρέμη, Νικολοπούλου) και η κόρη του προέδρου του δ.σ. του Κολλεγίου, Αλ. Σαμαρά.”

Το πρόβλημα ξεκινάει από το ότι το ΙΒ απαιτεί πραγματικές γνώσεις, και οι γόνοι δεν είναι απαραίτητα και ιδιαίτερα μελετηροί ή έξυπνοι, οπότε το Ελληνικό δαιμόνιο βρήκε τον τρόπο να παρακάμψει αυτές τις μικρές λεπτομέρειες.

Αρχικά υπήρχαν τα φροντιστήρια για ΙΒ, στα οποία εξειδικευμένοι καθηγητές υψηλού επιπέδου προγύμναζαν τους προνομιούχους κουμπούρες με αντίτιμο της τάξεως των 100-200 ευρώ την ώρα.

Εδώ πρέπει να σημειώσουμε πως στη χώρα μας υπάρχει σημαντικός αριθμός καθηγητών εξειδικευμένων στο ΙΒ, και σε σχέση με τις συνθήκες και τον πληθυσμό της χώρας αποτελούν από τους μεγαλύτερους πληθυσμούς καθηγητών ΙΒ σε παγκόσμιο επίπεδο.

Στη συνέχεια όμως βρέθηκε καλύτερος τρόπος, και αυτός ήταν η αντιγραφή. Με ταρίφα της τάξης των 10.000 ευρώ, οι γόνοι εξασφάλιζαν τα θέματα και αρίστευαν στις εξετάσεις, οι οποίες και τελούσαν υπό την αιγίδα του διεθνούς διαγωνισμού, που όμως είχε την ατυχή έμπνευση να αναθέτει την τοπική διεξαγωγή του σε Έλληνες.

Κανείς δε θα μάθαινε τίποτα αν ένας γόνος δεν ήταν τόσο ηλίθιος ώστε να πάρει τα θέματα μαζί του στις εξετάσεις και να τα δείξει στους επιτηρητές, αποδεικνύοντας πως τα πτυχία εξαγοράζονται, αλλά εξακολουθούν να μην καλύπτουν την ηλιθιότητα.

Στην υπόθεση είδαμε να εμπλέκονται πολλοί επώνυμοι, πχ ο Μιχάλης Λιάπης. Φυσικά το θέμα καλύφθηκε, η δε Υπουργός Παιδείας ’ννα Διαμαντοπούλου αρνήθηκε να δεχθεί αντιπροσωπεία της ΟΙΕΛΕ που θα επέδιδε πληροφορίες για το ζήτημα. Αυτό βέβαια δεν πρέπει να εκπλήσσει κανέναν: ο γιός της Διαμαντοπούλου φοιτά σε πρόγραμμα ΙΒ, οπότε θα ήταν παράλογο να περίμενε κανείς πως η υπουργός θα διακινδύνευε τη θεσμική ανάμειξή της στη διαλεύκανση του σκανδάλου. Είναι άλλωστε απασχολημένη με την αναζήτηση κατάλληλου πανεπιστημίου του εξωτερικού για τον κανακάρη της.

Σταχυολούμε από δημοσιεύματα του ημερήσιου τύπου, ξεκινώντας από την Καθημερινή:

“Ανοίγει εκ νέου το θέμα της διαρροής θεμάτων στις περυσινές εξετάσεις του προγράμματος International Baccalaureate (I.B.). Είχε αποκαλυφθεί όταν συνελήφθη υποψήφιος να κατέχει θέματα που επρόκειτο να εξετασθούν. Η υπόθεση έφθασε στη Δικαιοσύνη, και σύμφωνα με πληροφορίες πρόκειται να ασκηθούν ποινικές διώξεις. Για το θέμα η Ομοσπονδία Ιδιωτικών Εκπαιδευτικών (ΟΙΕΛΕ) θα επιδώσει υπόμνημα σήμερα (σ.σ.: 11/5/2010) στην ηγεσία του υπ. Παιδείας. Ηδη, πάντως, οι φετινές εξετάσεις έχουν αρχίσει προ δεκαημέρου με την παρουσία στελεχών του International Baccalaureate Organisation (IBO).

«Υπάρχουν σημαντικά στοιχεία που τεκμηριώνουν εκτεταμένες παραβιάσεις της νομιμότητας αλλά και την αδράνεια του υπουργείου για τον πειθαρχικό έλεγχο των ενεχομένων», ανέφερε χθες, μιλώντας στην «Κ», ο πρόεδρος της ΟΙΕΛΕ κ. Μιχάλης Κουρουτός. Το περυσινό σκάνδαλο στις εξετάσεις του I.B. ξέσπασε όταν μαθητής πιάστηκε με τα θέματα εξετάσεων στην τσάντα του μέσα στη Σχολή Ζηρίδη. Πληροφορίες έκαναν λόγο ότι παιδιά οικογενειών με ισχυρή οικονομική επιφάνεια, είχαν καταφέρει να πάρουν τα θέματα των εξετάσεων του I.B., δίνοντας 300.000 ευρώ για όλο το «πακέτο». Eπίσης, υπήρξαν πληροφορίες ότι οι πρώτοι που εξαγόρασαν τα θέματα τα μεταπώλησαν και σε άλλους μαθητές. Πλέον, σύμφωνα με πληροφορίες, από τη δικαστική έρευνα έχει προκύψει εμπλοκή μαθητών, γονιών, εκπαιδευτικών από περισσότερα του ενός σχολεία.

Το περυσινό σκάνδαλο οδήγησε τον IBO να στείλει τον περασμένο Φεβρουάριο στελέχη του στην Αθήνα τα οποία είχαν επαφές με τους διευθυντές των προγραμμάτων I.B. για να εφαρμοστούν νέοι κανόνες ασφαλείας. Οι εξετάσεις άρχισαν προ δεκαημέρου με τη συμμετοχή περίπου 600 παιδιών. Να σημειωθεί ότι το πρόγραμμα I.B. απευθύνεται σε μαθητές 16 έως 19 ετών είναι ένα πλήρες, εντατικό διετές πρόγραμμα σπουδών. Οι κάτοχοί του στοχεύουν σε μια θέση σε πανεπιστήμια του εξωτερικού. Προγράμματα I.B. οργανώνονται σε 13 ιδιωτικά σχολεία στην Ελλάδα.”

Από την Ημερησία:

“Σύμφωνα με πληροφορίες, από την εισαγγελική έρευνα διαπιστώθηκε ότι οι τρεις κατηγορούμενοι καθηγητές ιδιωτικών σχολείων αποκόμισαν από την πώληση θεμάτων ποσό άνω των 5 εκατ. ευρώ. Πληροφορίες αναφέρουν ότι η «ταρίφα» για τα θέματα κάθε μαθήματος έφθανε τα 75.000 με 80.000 ευρώ, που σημαίνει ότι για όλο το «πακέτο» το ποσό εξαγοράς των θεμάτων έφθανε τις 400.000 ευρώ. Η δίκη των κατηγορουμένων προσδιορίστηκε για τον Ιανουάριο του 2011.”

Ο Ιανουάριος του 2011 πέρασε, αλλά δε μάθαμε τίποτα για την έκβαση της υπόθεσης…

Από τα Νέα:

“ΟΛΟΙ ΟΣΟΙ εμπλέκονται στην υπόθεση, σύμφωνα με πληροφορίες, αρνούνται ότι έχουν δωροδοκήσει ή έχουν δωροδοκηθεί στο πλαίσιο των συγκεκριμένων εξετάσεων. Ο μόνος που παραδέχθηκε την ανάμειξή του φέρεται να είναι ο μαθητής στην τσάντα του οποίου βρέθηκαν οι λύσεις των θεμάτων που αντιστοιχούσαν σε μάθημα στο οποίο δεν είχε ακόμα εξεταστεί.

Ο ελεγχόμενος μαθητής, κατά τις ίδιες πληροφορίες, έδωσε στις Αρχές σημαντικές πληροφορίες κατονομάζοντας και τον καθηγητή από τον οποίο πήρε έναντι αμοιβής τις λύσεις των θεμάτων. Ωστόσο, όταν οι καθηγητές που κατηγορούνται κλήθηκαν να δώσουν εξηγήσεις, αρνήθηκαν ότι είχαν οποιαδήποτε σχέση με τη διαρροή των θεμάτων και απέδωσαν στην εμπειρία τους το γεγονός ότι… έπεσαν μέσα στην επιλογή των θεμάτων.

Αξίζει να σημειωθεί ότι πρόσωπα-κλειδιά στην υπόθεση βεβαίωσαν τις Αρχές ότι ήταν «κοινό μυστικό» στα τρία σχολεία ότι διακινούνταν έναντι χρημάτων θέματα, αλλά τα στόματα παρέμεναν ερμητικά κλειστά. Για καμία από τις περιπτώσεις πάντως που επί μήνες βρέθηκαν στο στόχαστρο της εισαγγελέως δεν προέκυψαν ευθύνες για τις διοικήσεις των σχολείων όπου εντοπίστηκαν οι διαρροές.”

Για να καταλάβουμε καλύτερα τους λόγους για τους οποίους το σκάνδαλο κουκουλώθηκε αρκεί να θυμηθούμε πάλι κάποιες λεπτομέρειες της υπόθεσης:

“Στην υπόθεση εμπλέκονται δύο παιδιά και ένα εγγόνι γνωστών πολιτικών τα οποία απαλλάχτηκαν (σκανδαλωδώς;) με πόρισμα, πράγμα που δεν έγινε για άλλα παιδιά και τους γονείς τους που κατηγορούνταν για το ίδιο αδίκημα και έχει να κάνει με τη διαρροή θεμάτων σε εξεταστική διαδικασία. Μένει να φανεί αν το πόρισμα αυτό έχει και την υπογραφή της υπουργού ή όχι.”

Από άρθρο της Ελευθεροτυπίας για τα όσα έγιναν στο Κολέγιο Αθηνών σε σχέση με το ΙΒ (υπενθυμίζουμε ότι το Κολέγιο Αθηνών αποτελεί κλειστό κλαμπ γόνων):

“Συντονιστής του Ι.Β. (Ι.Β. Coordinator) στο Κολλέγιο Ψυχικού είναι η Πένι Ρόουτζ, η οποία κατηγορείται, σύμφωνα με άλλη καταγγελία, ότι πλαστογράφησε τις υπογραφές μαθητών και κατέθεσε πλασματικές βαθμολογίες για το μάθημα της «Θεωρίας της Γνώσης». Για το θέμα αυτό διενεργείται ήδη έλεγχος από τον ΙΒΟ, που εδρεύει στη Γενεύη, μετά από καταγγελία της ΟΙΕΛΕ, και ΕΔΕ από το υπουργείο Παιδείας.

Η Πένι Ρόουτζ τοποθετήθηκε συντονίστρια τη χρονιά 2008-2009. Αμέσως, κατήργησε τις εισαγωγικές εξετάσεις που έδιναν οι μαθητές στην α’ λυκείου προκειμένου να επιλεγούν για το πρόγραμμα του Ι.Β. και τις αντικατέστησε με μια απλή συνέντευξη.

Γιατί άραγε αυτός ο τρόπος εισαγωγής στο Ι.Β., να επιλέγονται δηλαδή οι ικανότεροι μαθητές μέσω μιας συνέντευξης που κάνει ένας καθηγητής, εφαρμόστηκε μόνο μια φορά, τη συγκεκριμένη χρονιά, 2008-2009; Μήπως για να βοηθηθούν κάποιοι μαθητές να μπουν πιο εύκολα στο Ι.Β.;

Οι «τυχεροί» μαθητές

Γιατί έπειτα από αυτή τη χρονιά, το Κολλέγιο επανήλθε στις καθιερωμένες εξετάσεις εισαγωγής που γίνονταν πάντα; Οι τυχεροί μαθητές πάντως που επελέγησαν με συνέντευξη είναι αυτοί που φέτος τελείωσαν το Ι.Β. 1, στις εξετάσεις του οποίου σημειώθηκαν όλα τα παραπάνω. Πολλές οι συμπτώσεις δηλαδή.

«Πώς ένα ολιγόλεπτο inter view αναδεικνύεται στη μοναδική ευκαιρία για την είσοδο στο Ι.Β.;» αναρωτιούνται σε επιστολή τους που δημοσιεύτηκε σε εφημερίδα του σχολείου, οι γονείς πέντε μαθητών του Κολλεγίου.

Στην ίδια επιστολή παραθέτουν μια σειρά ερωτήματα προς τη διοίκηση του σχολείου, μιλώντας για αδιαφάνεια στον τρόπο ανακοίνωσης των αποτελεσμάτων. Χαρακτηρίζουν «κρυφό σχολειό» το γραφείο του Ι.Β. και μιλούν για «τηλεφωνήματα», «οχλήσεις» και «ραντεβού» που χρειάστηκε να γίνουν προκειμένου να πληροφορηθούν ένα αποτέλεσμα. Ρωτούν ακόμη εάν είναι αλήθεια ότι «απορριφθέντες μαθητές τελικώς έγιναν δεκτοί εκ των υστέρων», ενώ δεν δόθηκε σε όλα τα παιδιά τουλάχιστον μια δεύτερη ευκαιρία.

Να σημειωθεί πως για τον διορισμό της υπεύθυνης συντονίστριας στο ΙΒ του Κολλεγίου, Πένι Ρόουτζ, δεν υπάρχει νόμιμο διοριστήριο, κατατεθειμένο στο υπουργείο Παιδείας (4ο γραφείο εκπαίδευσης) όπως είναι υποχρεωτικό για όλους τους εκπαιδευτικούς. Υποχρεωτικό είναι επίσης όσοι καθηγητές έχουν πτυχία ξένων πανεπιστημίων να καταθέτουν στον ΔΟΑΤΑΠ τους πρωτότυπους τίτλους σπουδών. Παρ’ όλα αυτά η Πένι Ρόουτζ ασκεί πλήρως εκπαιδευτικά καθήκοντα με αυξημένες μάλιστα αρμοδιότητες.

Η «Κ.Ε.» αναζήτησε τον διευθυντή του λυκείου του Κολλεγίου Ψυχικού προκειμένου να θέσει υπ’ όψιν του τα παραπάνω. Ενημερώσαμε μάλιστα την γραμματέα του για τις σχετικές καταγγελίες. Ο Ν. Μανταράκης δεν μας απάντησε.

Υπάρχουν κι άλλα ερωτήματα που συνδέονται με τη λειτουργία του Ι.Β. όπως:

*Γιατί μετακινήθηκαν μαθητές από τάξη σε τάξη και καθηγητές στη μέση της χρονιάς;

*Γιατί κανένας καθηγητής έως τώρα δεν έχει δει την έκθεση που συνέταξε ο ΙΒΟ (επί των ημερών του Woodcock) για το Ι.Β. του Κολλεγίου, αν και εστάλη στο σχολείο από το 2008; Πρόκειται για μια διαδικασία αξιολόγησης που γίνεται κάθε 5 χρόνια και βασίζεται σε αναφορές των καθηγητών του Ι.Β. των σχολείων. “

H ιστορία όμως δεν τελειώνει εδώ. Από άρθρο της Ελευθεροτυπίας:

“Ελληνική μπακαλική στο Μπακαλορεά

Της ΟΛΥΜΠΙΑΣ ΛΙΑΤΣΟΥ

Κι ενώ το σκάνδαλο της διαρροής θεμάτων στις περσινές εξετάσεις του Inter- national Baccalaureate (Ι.Β.) βρίσκεται πλέον στην τελική ευθεία της διαλεύκανσής του από την ελληνική Δικαιοσύνη, νέα στοιχεία έρχονται στο φως απειλώντας να τραυματίσουν ακόμη περισσότερο τον πολυδιαφημισμένο θεσμό του Ι.Β. καταδεικνύοντας πως πρόκειται για μια ακριβοπληρωμένη μηχανή κατασκευής διαβατηρίων για τα καλύτερα εκπαιδευτικά ιδρύματα του εξωτερικού.

Τα στοιχεία αυτά έρχονται να καταδείξουν ότι δεν είναι μόνο ο θεσμός των εξετάσεων που επλήγη πέρσι τον Μάιο με την εξαγορά θεμάτων από εκπαιδευτικό της σχολής «Ζηρίδη», αλλά ότι όλη η διαδικασία της εφαρμογής του προγράμματος του Ι.Β. νοθεύεται με πάρα πολλούς τρόπους. Συγκεκριμένα:

1 Σε μεγάλο ιδιωτικό σχολείο της Αθήνας εκπαιδευτικός χωρίς διοριστήριο υπέγραψε άριστες βαθμολογίες σε προφορικά χωρίς οι μαθητές να έχουν καν εξεταστεί.

2 Η συντονίστρια του προγράμματος Ι.Β. σε ένα από τα μεγαλύτερα και πιο φημισμένα ιδιωτικά σχολεία της Αθήνας πλαστογραφούσε υπογραφές μαθητών, ώστε να παραδώσει βαθμολογίες (άριστες εννοείται) για παρουσιάσεις οι οποίες σε πολλές περιπτώσεις δεν είχαν γίνει ποτέ. Τα σχετικά στοιχεία είναι στη διάθεση της «Κ.Ε.».

3 Σε άλλο σχολείο, διαπιστώνεται το εξής περίεργο: Αλλος καθηγητής διδάσκει και άλλος βαθμολογεί, καθώς οι νόμιμοι εκπαιδευτικοί στο Ι.Β. είναι είδος εν ανεπαρκεία. Οι περισσότεροι δεν διαθέτουν τα απαιτούμενα από το νόμο τυπικά προσόντα, ούτε βέβαια και τα απαραίτητα διοριστήρια.

4 Πριν από λίγες μέρες στην ιστοσελίδα facebook εκτυλίχθηκε ένα περίεργο γεγονός. Στον τόπο του δημοφιλούς site κοινωνικής δικτύωσης με όνομα Ι.Β. exams 2010 εμφανίστηκε χρήστης ο οποίος ισχυρίστηκε πως έχει τα θέματα των φετινών εξετάσεων. Το link διεγράφη σχεδόν αμέσως από τους διαχειριστές της σελίδας. Την υπόθεση ερευνά η Υπηρεσία Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος.

Αλληλογραφία με ΟΙΕΛΕ

Το πρόγραμμα του Ι.Β. εφαρμόζεται παγκοσμίως σε 139 χώρες, σε περίπου 2.300 σχολεία και αφορά πάνω από 800.000 μαθητές. Εχει πολύ συγκεκριμένο αναλυτικό πρόγραμμα ανάλογα με την ηλικία του μαθητή και συγκεκριμένη αξιολόγηση. Στις προηγμένες χώρες, επιλέγεται αυστηρά το προσωπικό με τα υψηλότερα στάνταρ που απαιτούν οι εθνικές νομοθεσίες για τους διορισμένους εκπαιδευτικούς.

Επειδή τα δεδομένα αυτά δεν ισχύουν όπως αποδείχθηκε στη χώρα μας, οι αξιωματούχοι του διεθνούς οργανισμού που εδρεύει στη Γενεύη έχουν στείλει αντιπροσωπεία για να ελέγξει τη φετινή διαδικασία των εξετάσεων και να επιτηρήσει ουσιαστικά τους υπευθύνους των ιδιωτικών σχολείων. Οι ίδιοι αξιωματούχοι πιστεύουν πως υπάρχει οργανωμένο κύκλωμα που λυμαίνεται χρήματα από εύπορες οικογένειες (μιας και μόνο σε αυτές απευθύνεται ο θεσμός του Ι.Β.) και ανταλλάσσουν σειρά εγγράφων με την Ομοσπονδία Ιδιωτικών Εκπαιδευτικών Ελλάδος προσπαθώντας να ανιχνεύσουν την κατάσταση που διαμορφώνεται στο ελληνικό Ι.Β.

Ηδη ο οργανισμός έχει επιβάλει αποκλεισμό 5 ετών από το πρόγραμμα Ι.Β. στη σχολή «Ζηρίδη» από όπου ξεκίνησε η περσινή διαρροή, στην οποία εμπλέκονται άτομα από ακόμη δύο μεγάλα ιδιωτικά σχολεία («Κολέγιο Αθηνών» και «Σχολή Μωραΐτη»).

Το υπουργείο Παιδείας όχι μόνο δεν έχει δείξει καμία διάθεση να εποπτεύσει, όπως οφείλει, τη διαδικασία του Ι.Β., αλλά προσπαθεί με κάθε τρόπο να μεταβιβάσει τον έλεγχό του στη Γενική Γραμματεία Εμπορίου, αποκόπτοντάς το πλήρως από την επίσημη σχολική διαδικασία και μετατρέποντάς το ουσιαστικά σε κοινό προϊόν.

Λεπτομέρεια όχι χωρίς σημασία: Ο γιος της υπουργού Παιδείας φοιτά σε πρόγραμμα Ι.Β. σε γνωστό ιδιωτικό σχολείο της Αθήνας. “

Τι συνέβη τελικά με αυτά τα πορίσματα;

Ποιός ήταν ο ρόλος της Διαμαντοπούλου στο ότι η κοινή γνώμη δεν ενημερώθηκε για την πορεία των ερευνών;

Για ποιό λόγο η Διαμαντοπούλου ως υπουργός προτίμησε να αποφύγει οποιαδήποτε επαφή με το θέμα;

Πόσοι άλλοι γόνοι εξασφάλισαν με τον ίδιο τρόπο σπουδές σε ξένα πανεπιστήμια;

Αυτές είναι λίγες μόνο από τις ερωτήσεις που μπορούν να γίνουν, καθώς η πλέον βασική ερώτηση είναι η εξής:

“Πώς γίνεται τα παιδιά όλων των πολιτικών, ανεξαρτήτως κομματικής προέλευσης, να παρακολουθούν το πολυδάπανο πρόγραμμα του ΙΒ, δείγμα απαξίωσης για τις πανελλήνιες εξετάσεις που ισχύουν για τα παιδιά των ιθαγενών, και ταυτόχρονα να εξασφαλίζουν την “επιτυχία” τους μέσω της διαφθοράς χωρίς να υπάρχει αντίδραση από κανένα κόμμα ή εκπαιδευτικό όργανο (πλην της ΟΙΕΛΕ που αγωνίστηκε για την αποκάλυψη του σκανδάλου);

Advertisements