Τεχνολογικό Λύκειο και άλλες πράσινες φούσκες

Η ανακοίνωση του μεγαλεπήβολου σχεδίου για το Τεχνολογικό Λύκειο έγινε δεκτή με ικανοποίηση από τους ΟΛΜΕδες και τους περισσότερους εκπαιδευτικούς, καθώς η Διαμαντοπούλου φρόντισε να ενσωματώσει σε αυτό ένα πάγιο συντεχνιακό αίτημα, όμως κανένας δε φαίνεται διατεθειμένος να μπει στην ουσία της πράσινης φούσκας που λέγεται Τεχνολογικό Λύκειο.

Από την ανακοίνωση που συνέγραψαν οι κηφήνες του Γραφείου Τύπου της Διαμαντουέτας (και που κάποιοι έσπευσαν να παρουσιάσουν ως αποκλειστικό ρεπορτάζ), μόνο μία φράση μπορεί να θεωρηθεί ως ορθή:

“Υπάρχουν κατηγορίες πανεπιστημιακών σχολών που είναι, πλέον, υπερκορεσμένες. Αυτό οδηγεί πολλούς νέους στο δράμα της ανεργίας.

Τις τελευταίες 10ετίες υποτιμήσαμε και υποβαθμίσαμε την τεχνική- επαγγελματική εκπαίδευση.”

Φυσικά, η Υπουργός παρέλειψε να πει πως μεγάλο μερίδιο της ευθύνης για αυτό το κατάντημα ανήκει στο κόμμα της και σε άτομα τύπου Κακλαμάνη και Ευθυμίου.

Ας δούμε μερικά σημεία του πολυδιαφημισμένου Τεχνολογικού Λυκείου:

“Διασφαλίζεται η ισότιμη πρόσβαση στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση για όσους μαθητές επιθυμούν επαγγελματική ανέλιξη μέσω περαιτέρω σπουδών.”

Το δαιδαλώδες οικοδόμημα του Τεχνολογικού Λυκείου ενδεχομένως να εξασφαλίζει πρόσβαση σε κάποιους μαθητές, όμως το κύριο πρόβλημα των μαθητών αυτών δεν είναι η ισότιμη πρόσβαση αλλά η απουσία στοιχειωδών γνώσεων. Αυτό που προσπαθούν να επιτύχουν οι περισσότεροι είναι να καταφέρουν να εισαχθούν σε ένα ΤΕΙ, από όπου κάποτε θα αποφοιτήσουν.

“Το Τεχνολογικό Λύκειο έχει διάρκεια 3+1 έτη, καθώς Ιδρύονται Τμήματα Ειδίκευσης Τεχνικής και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης (Ε.Τ.Ε.Ε) εντός του τυπικού εκπαιδευτικού συστήματος και ενταγμένα στην λειτουργία του Τεχνολογικού Λυκείου , διάρκειας ενός (1) έτους.”

Ήταν πάγιο αίτημα της ΟΛΜΕ η κατάργηση των ΙΕΚ και η καθιέρωση μεταπτυχιακού(!) έτους για τα τεχνικά λύκεια, προκειμένου να εξυπηρετηθούν συντεχνιακά συμφέροντα. Η Διαμαντοπούλου απέφυγε τεχνηέντως να αναφερθεί στα ΙΕΚ και στο αντάλλαγμα που έδωσε στους συνδικαλιστές προκειμένου να εξασφαλίσει τη συγκατάθεσή τους. Όμως μία τέτοια αντικατάσταση των ΙΕΚ έρχεται σε μία πολύ βολική στιγμή, καθώς η συγχρηματοδότησή τους από την Ευρωπαϊκή Ένωση είχε ημερομηνία λήξης το 2013.

Η παρουσίαση του “έτους ειδίκευσης” ως καταπληκτικής καινοτομίας, ή μάλλον κενοτομίας, δείχνει πόσο άσχετη είναι η Διαμαντοπούλου με τα θέματα της εκπαίδευσης. Το να ισχυριστεί κανείς ότι οι μαθητές των σημερινών ΕΠΑΛ/ΕΠΑΣ θα μάθουν περισσότερα συνεχίζοντας να παραμένουν σε σχολικό περιβάλλον αποτελεί πρόσχημα για να εξυπηρετηθούν άλλες σκοπιμότητες, όπως η μη υπαγωγή των “πτυχιούχων” στους ανέργους, η παροχή μεγαλύτερης ισχύος στους επιτήδειους της τεχνικής εκπαίδευσης και η δραματική αύξηση διορισμών στις τεχνικές ειδικότητες.

“Οι απόφοιτοι του Τμήματος Ειδίκευσης Τεχνικής – Επαγγελματικής Εκπαίδευσης (Ε.Τ.Ε.Ε.) θα αποκτήσουν πτυχίο ειδικότητας επιπέδου προσόντων 3. Βάσει της οδηγίας 36/2005 ΕΚ, το πτυχίο επιπέδου 3 μπορεί να απονέμεται μόνο σε αποφοίτους μεταδευτεροβάθμιων τμημάτων που ήδη κατέχουν τίτλους σπουδών δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.”

Η εξίσωση εντός των ορίων της Ελληνικής επικράτειας των “πτυχίων” των Τεχνολογικών Λυκείων με τα πτυχία των ιδιωτικών πανεπιστημίων αποτελεί χρόνια επιδίωξη της Διαμαντοπούλου, και άλλος ένας από τους λόγους του εφευρήματος του “έτους ειδίκευσης”.

“Τα προγράμματα σπουδών βασίζονται στα μαθησιακά αποτελέσματα”

Αν η Υπουργός και οι σύμβουλοί της δεν ήταν τελείως άσχετοι, θα ήξεραν ότι ο όρος “μαθησιακά αποτελέσματα” έχει αποκτήσει πλέον άλλη διάσταση, καθώς τα ποσοστά αποτυχίας στα τεχνικά σχολεία διαχρονικά εμφανίζονται ύποπτα χαμηλά.

“Τα προγράμματα σπουδών είναι επίσης προσαρμοσμένα στο Ευρωπαϊκό Σύστημα Μεταφοράς Πιστωτικών μονάδων.”

Ας ελπίσουμε να μη διαβάσουν τη συγκεκριμένη φράση οι άλλοι Ευρωπαίοι, γιατί μπορεί να προκληθεί διπλωματικό επεισόδιο. Το ότι η φοίτηση σε Ελληνικό τεχνικό σχολείο μπορεί να δίνει πιστωτικές μονάδες αποτελεί βάναυση προσβολή κάθε έννοιας εκπαίδευσης.

“Η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών σε αντικείμενα των ειδικοτήτων τους καθώς και σε θέματα σχολικής αποτυχίας”

Υποτίθεται πως οι εκπαιδευτικοί επιμορφώνονται εδώ και χρόνια, χωρίς αυτό να συμβάλει στην οποιαδήποτε βελτίωση της εκπαίδευσης, παρά μόνο στο να μαζεύουν οι επιτήδειοι εκπαιδευτικοί χαρτιά από επιμορφώσεις και να τα παρουσιάζουν ως “πτυχία”. Όσο για τη σχολική αποτυχία, ξαναθέτουμε το ερώτημα: Γνωρίζει η άσχετη Υπουργός αν υπάρχει “σχολική αποτυχία” στα τεχνικά σχολεία, τα οποία έχουν φτάσει σε σημείο να παρακαλούν τους μαθητές να μη φύγουν;

“Ενισχύονται οι δομές Διοίκησης του Τεχνολογικού Λυκείου.”

Τι σημαίνει αυτό; Ότι θα διορίσει περισσότερους; Ότι θα τους δώσει περισσότερα κονδύλια; Ότι θα δημιουργήσει εντονότερη γραφειοκρατία;

“Το Τεχνολογικό Λύκειο μετατρέπεται σε ένα τοπικό κέντρο παροχής γνώσεων και δεξιοτήτων”

Αυτή η φράση και μόνο δείχνει πως η Διαμαντοπούλου δεν έχει πάει ποτέ της σε “τοπικά κέντρα παροχής γνώσεων και δεξιοτήτων”, και σε αυτά δεν περιλαμβάνονται οι επιλεγμένες επισκέψεις όπου την περιμένουν με ανθοδέσμες σε νεόκτιστα κτίρια για τα εγκαίνια.

“Οι εξετάσεις πιστοποίησης ενισχύουν την αξιοπιστία του συστήματος.”

Με τον ίδιο τρόπο που την ενισχύουν και σήμερα, όταν οι συγγενείς και οι γκόμενοι και γκόμενες μονίμων εκπαιδευτικών “επιτυγχάνουν” στην πιστοποίηση και οι υπόλοιποι υποψήφιοι είναι έρμαια του κάθε άσχετου που πηγαίνει ως εξεταστής για να απολαύσει τα παχυλά επιμίσθια;

Εκείνο στο οποίο αδυνατεί να απαντήσει η κάθε Διαμαντοπούλου είναι το εξής απλό ερώτημα:

Το “νέο” Τεχνολογικό Λύκειο δε θα στελεχωθεί με το ίδιο προσωπικό; Δε θα στεγαστεί στα ίδια κτίρια; Δε θα έχει τους ίδιους διευθυντές; Τις ίδιες διεφθαρμένες ιεραρχικές δομές; Δε θα έχει τους ίδιους μαθητές, που θα μεταφερθούν σε αυτό; Το πιθανότερο είναι ότι και τα βιβλία θα είναι τα ίδια.

Με άλλα λόγια, το μόνο που αλλάζει είναι το όνομα. Ποιά είναι λοιπόνη ουσιαστική διαφορά του “νέου” τεχνικού λυκείου από τα παλαιότερα; Απολύτως καμία!

Advertisements