Ενισχυτική διδασκαλία

Η πορεία της ενισχυτικής διδασκαλίας πέρασε από τα συνηθισμένα στάδια πολλών παρόμοιων προγραμμάτων. Ξεκίνησε από το στάδιο της καλλιέργειας του σχετικού κλίματος με πληθώρα δημοσιευμάτων για “7000 προσλήψεις αναπληρωτών στα σχολεία για την ενισχυτική διδασκαλία”, πέρασε στο στάδιο της υλοποίησης όπου φάνηκε η γύμνια των διοικούντων και των εκπαιδευτικών μηχανισμών, και κατέληξε στο στάδιο της απαξίωσης.

Τα διθυραμβικά δημοσιεύματα του τύπου για τις χιλιάδες προσλήψεις έδωσαν τη σειρά τους σε έναν αγώνα δρόμου για την υλοποίηση του προγράμματος προκειμένου να εξασφαλιστούν τα 24.000.000 ευρώ από τα κοινοτικά κονδύλια, τα οποία είναι και ο βασικός λόγος για την υλοποίηση παρόμοιων δράσεων και προγραμμάτων που καταλήγουν, για τη συντριπτική πλειοψηφία των σχολείων, να έχουν μηδαμινό πραγματικό αποτέλεσμα πέρα από τη διανομή των σχετικών κονδυλίων. Φέτος για πρώτη φορά το βάρος της υλοποίησης έπεσε, εν μέρει ορθά, στις Διευθύνσεις Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης αντί των σχολικών μονάδων.

Η γκρίνια άρχισε από τη διαδικασία των αιτήσεων, όπου ο κάθε υποψήφιος μπορούσε να δηλώσει μόνο ένα σχολείο, και φανερώνει πόσο κοντόφθαλμη είναι η πλειοψηφία των υποψήφιων εκπαιδευτικών, που ήθελαν να επαναληφθεί το συνηθισμένο φαινόμενο να δηλώνουν κάθε πιθανό και απίθανο σχολείο.

Το σχετικό σημείο είναι η μόνη απόλυτα ορθή επιλογή των ιθυνόντων του Υπουργείου Παιδείας σχετικά με την ενισχυτική διδασκαλία. Και αυτό γιατί είναι φυσικό ο ουσιαστικά ωρομίσθιος εκπαιδευτικός της ενισχυτικής διδασκαλίας να πρέπει να βρίσκεται κοντά στο σχολείο, και όχι να επαναλαμβάνονται τα ευτράπελα παλαιοτέρων εποχών, όπου για λόγους που μπορεί να φανταστεί κανείς εμφανιζόταν το περίεργο φαινόμενο να προσλαμβάνεται ένας ωρομίσθιος που διέμενε εκατοντάδες χιλιόμετρα μακριά από το σχολείο.

Ακόμα και όταν αυτό το φαινόμενο δεν οφείλεται σε μαγείρεμα των σχετικών πινάκων και προσλήψεων και σε εικονικά τμήματα και αναθέσεις, είναι αδύνατο να περιμένει κανείς ότι θα αποδώσει ο ωρομίσθιος που διανύει μία απόσταση όπως από τη Λάρισα στην Κόρινθο για δύο ώρες μαθήματος.

Με δεδομένο το βραχύβιο της απασχόλησης των ωρομισθίων της ενισχυτικής, το ύψος των αποδοχών τους, αλλά και το συμφέρον των μαθητών, είναι το καλύτερο ο εκπαιδευτικός να διαμένει πλησίον του σχολείου, και αυτό θα έπρεπε να επεκταθεί και στους αναπληρωτές. Αντί όμως να συμβαίνει αυτό, βλέπουμε τη μοριομανία να οδηγεί και να επιτρέπει στους αναπληρωτές να προσλαμβάνονται, δήθεν για λόγους δικαιοσύνης των πινάκων προϋπηρεσίας, πολύ μακριά από τον τόπο διαμονής τους, και είτε να ξοδεύουν το εισόδημά τους σε έξοδα κινήσεως, είτε να σιτίζονται σε σισίτια και στρατιωτικές λέσχες.

Το επόμενο σημείο που προξένησε γκρίνια ήταν η διάρκεια του προγράμματος. Αν και αυτό δεν έγινε σκόπιμα από το υπουργείο, η διάρκεια τέτοιων προγραμμάτων ενδείκνυται να είναι μικρή. Κι αυτό γιατί κανείς δε μπορεί να περιμένει ότι ο μέσος μαθητής είναι σε θέση να κάθεται τόσες ώρες στο σχολείο για όλη τη διάρκεια του σχολικού έτους, ιδιαίτερα στην περίπτωση των μαθητών της ενισχυτικής που συνήθως είναι ακριβώς εκείνοι που δε μπορούν να καθήσουν στο σχολείο τόσες ώρες.

Το πραγματικό πρόβλημα με τη διάρκεια του προγράμματος ήταν ότι τα διάφορα στελέχη της εκπαίδευσης δεν ήταν σε θέση να εκτελέσουν τις σχετικές διαδικασίες για την εκκίνησή του μέσα στα καθορισμένα όρια.

Από εδώ και πέρα αρχίζουν τα πραγματικά προβλήματα για την όλη διαδικασία, με τα οποία οι διάφοροι γνωστοί συνδικαλιστές των αδιόριστων εκπαιδευτικών δε μπήκαν στον κόπο να ασχοληθούν.

Αφού τα ανεκδιήγητα στελέχη των διαφόρων διευθύνσεων κατάφεραν να βρουν ποιούς πρέπει να καλέσουν, από πίνακες με έναν ή δύο υποψήφιους(!), στη συνέχεια επιδόθηκαν σε ένα όργιο έλλειψης οργάνωσης, ανευθυνότητας και τυπολαγνείας. Οι σχετικές βεβαιώσεις ανάληψης υπηρεσίας και η υπογραφή συμβάσεων έδειξαν να καθυστερούν δυσανάλογα, με αποτέλεσμα οι προσληφθέντες να μη γνωρίζουν ούτε ποιές θα είναι οι αποδοχές τους. Αντίθετα όμως υπήρξε άμεση ενημέρωση των υπηρεσιών του ΟΑΕΔ σύμφωνα με τη νέα νομοθεσία των υπουργικών μανδαρίνων, ώστε για περίπου δύο εβδομάδες αμφίβολης ωρομισθίας να θεωρούνται εργαζόμενοι.

Βάση της προκήρυξης, κάποιες διευθύνσεις έσπευσαν να ζητήσουν από τους προσληφθέντες πιστοποιητικό υγειονομικής επιτροπής. Δηλαδή για τις πενιχρές απολαβές μερικών ημερών οι συμβασιούχοι θα έπρεπε να υποβληθούν στην ταλαιπωρία της έκδοσης του σχετικού πιστοποιητικού, το οποίο περιλαμβάνει ακτινογραφία, εξέταση αίματος και ούρων και εξέταση από ψυχίατρο. Έχουμε αναφερθεί αρκετές φορές στον αναχρονιστικό χαρακτήρα αυτού του πιστοποιητικού, και ο μόνος που είχε δείξει δείγματα κατανόησης του αναχρονισμού αυτού ήταν ο Πανάρετος, καθώς οι υπουργοί είναι συνήθως άσχετοι με την πραγματικότητα και την καθημερινότητα.

Επιπλέον, η δήθεν αναγκαιότητα αυτού του πιστοποιητικού φαντάζει διπλά γελοία όταν στη χώρα εισέρχονται και κυκλοφορούν ανενόχλητα εκατομμύρια λαθρομεταναστών χωρίς κανέναν ιατρικό έλεγχο, με αποτέλεσμα να έχουν επανεμφανιστεί από δεκαετίες ξεχασμένες ασθένειες. Αν κινδυνεύουν οι μαθητές να τους μεταδοθεί κάποια ασθένεια, αυτό δεν είναι από τους εκπαιδευτικούς, αλλά από τους λαθρομετανάστες που κυκλοφορούν και ενίοτε γράφονται και ως μαθητές στα σχολεία. Εξαίρεση σε αυτό τον κανόνα αποτελούν οι εκπαιδευτικοί εκείνοι που για διάφορους ιδεολογικούς και μη λόγους αρέσκονται να συγχρωτίζονται με λαθρομετανάστες και αυτοί θα πρέπει να αναζητηθούν κυρίως στον αριστερό χώρο.

Προκειμένου να δικαιολογηθούν οι απολαβές των διαφόρων “στελεχών της εκπαίδευσης”, σε κάποιες διευθύνσεις άδραξαν την ευκαιρία για τη διοργάνωση μινιΠΕΚ για την “ενημέρωση” των ψοφοδεών συμβασιούχων, που υποτίθεται πως είχαν επίσης ενημερωθεί από τους διευθυντές των σχολείων. Έχουμε αναφερθεί πολλές φορές στον αναχρονιστικό χαρακτήρα των διαφόρων “ενημερώσεων” και “επιμορφώσεων”, που το μόνο που ικανοποιούν είναι η ματαιοδοξία και οι απολαβές των “επιμορφωτών” με αντίτιμο την ταλαιπωρία και τα έξοδα των “επιμορφούμενων”. Στη συγκεκριμένη περίπτωση, η όλη υπόθεση ξεπερνά τα όρια της γραφικότητας και δείχνει για άλλη μία φορά πόσο αποκομένα είναι τα διάφορα “στελέχη” από την πραγματικότητα.

Από τις ενημερώσεις και τις επιμορφώσεις δεν εξαιρέθηκαν ούτε και επιμορφωτές, όπως μας πληροφορεί το υπουργείο:

“Σεμινάριο για Διευθυντές ΔΕ Καταχωριστές των για τα Κέντρα Ενισχυτικής Διδασκαλίας

Στο πλαίσιο υλοποίησης των Πράξεων «Οργάνωση και Λειτουργία Σχολικών Κέντρων Ενισχυτικής Διδασκαλίας 2012-2015», στους ΑΠ1, ΑΠ2 και ΑΠ3, του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Διά Βίου Μάθηση», ΕΣΠΑ 2007-2013, θα πραγματοποιηθεί ενημερωτικό-επιμορφωτικό Σεμινάριο την Πέμπτη 25 Απριλίου και ώρα 08:30-15:00, στην αίθουσα «ΓΑΛΑΤΕΙΑ ΣΑΡΑΝΤΗ», του υπουργείου Παιδείας
Στο σεμινάριο έχουν κληθεί να συμμετάσχουν οι Διευθυντές των Διευθύνσεων Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και οι Καταχωριστές των Διευθύνσεων που έχουν οριστεί με Απόφαση Δ/ντή Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης ως υπεύθυνοι του έργου εκκαθάρισης της μισθοδοσίας των εκπαιδευτικών ΕΣΠΑ που θα απασχοληθούν στα Σχολικά Κέντρα Ενισχυτικής Διδασκαλίας.
Σκοπός του σεμιναρίου είναι η ενημέρωση – επιμόρφωση των συμμετεχόντων σε θέματα που αφορούν στην υλοποίηση των Πράξεων «Οργάνωση και Λειτουργία Σχολικών Κέντρων Ενισχυτικής Διδασκαλίας 2012-2015» στους ΑΠ1, 2 & 3, καθώς και στη μισθοδοσία των εκπαιδευτικών ΕΣΠΑ έτσι ώστε να αποφευχθούν αστοχίες και να επιταχυνθεί η διαδικασία εκκαθάρισης.
Η συμμετοχή όλων των Διευθυντών και των Καταχωριστών στο ενημερωτικό-επιμορφωτικό σεμινάριο κρίνεται απαραίτητη δεδομένης της συγχρηματοδότησης του Προγράμματος της Ενισχυτικής Διδασκαλίας από το ΕΣΠΑ.”

Τα ευτράπελα συνεχίστηκαν στα σχολεία όπου έλαβε χώρα η διδασκαλία, με τους διευθυντές των σχολείων να αδυνατούν να συντονίσουν τα τμήματα.

Ενδεικτικό της όλης ιστορίας είναι το γεγονός πως τα συνηθισμένα φαινόμενα μαγειρέματος της επιλογής των εκπαιδευτικών περιορίστηκαν αισθητά, και αυτό μάλλον θα πρέπει να αποδοθεί στο πενιχρό ύψος των αποδοχών σε σχέση με το συνολικό τρέξιμο, και όχι στις προθέσεις της εκπαιδευτικής κοινότητας. Άλλωστε είναι γνωστό πως οι “έχοντες και κατέχοντες” τείνουν να ασχολούνται με τις προσλήψεις αναπληρωτών.

Οι συνθήκες ανάγκασαν τον Παπαθεοδώρου να βγάλει νέα ανακοίνωση στις 11 Απριλίου για να γίνουν εκ νέου αιτήσεις υποψηφίων εκπαιδευτικών για τη μία περίπου εβδομάδα που απέμενε, οδηγώντας το Υπουργείο Παιδείας σε νέα επίπεδα γραφικότητας, που με τη σειρά της προσπάθησε και η ΟΛΜΕ να ξεπεράσει καλώντας τους εκπαιδευτικούς της ενισχυτικής να εγγραφούν σε αυτή!

Όσο για την εκτέλεση του προγράμματος, αυτή πρακτικά δε σήμαινε και πολλά. Το ενδιαφέρον των μαθητών υπήρξε εξαρχής μειωμένο, και αυτό γιατί το πρόβλημά τους στη συντριπτική πλειοψηφία των περιπτώσεων δεν ήταν η έλλειψη κατανόησης του μαθήματος της χρονιάς, αλλά η έλλειψη βασικών γνώσεων πολλών ετών. Το υπουργείο, επικουρούμενο από τους άφρονες συνδικαλιστές, καταλήγει για άλλη μία φορά να προσπαθεί να μπαλώσει την πραγματική κατάσταση την ίδια στιγμή που ενθαρρύνει με κάθε τρόπο την προαγωγή των μαθητών χωρίς κανένα ουσιαστικό κριτήριο.

Κερδισμένοι από την υπόθεση της ενισχυτικής διδασκαλίας όπως αυτή εξελίχθηκε μάλλον θα πρέπει να θεωρηθούν οι Διευθυντές Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και σε μικρότερο βαθμό οι Υπέυθυνοι ΣΚΕΔ, εκτός αν στο μέλλον προστεθούν και αυτοί στους υπεύθυνους για την ΠΔΣ που κατά καιρούς απαιτούν τις αμοιβές τους.

Αν κάτι έμεινε από αυτή την ιστορία, είναι η απεικόνιση για άλλη μία φορά μίας πραγματικότητας που το υπουργείο προσπαθεί να κρύψει, και αυτό είναι η ανικανότητα των στελεχών της εκπαίδευσης, τα οποία υποτίθεται πως επιλέγονται σύμφωνα με τις σπουδές τους και την καλή εντύπωση που άφησαν σε συνεντεύξεις με εξίσου ανεκδιήγητους. Αν το πλήθος των μεταπτυχιακών και διδακτορικών στην εκπαίδευση και στη διοίκηση της εκπαίδευσης που φέρουν με κομπασμό πολλά από αυτά οδήγησε στην εικόνα αυτή, τότε πρέπει να ενταθεί ο προβληματισμός όχι μόνο για την ποιότητα των υποτιθέμενων σπουδών αυτού του τύπου, αλλά και για το αν αυτές μπορούν να αποτελούν αξιόλογο κριτήριο επιλογής.

Αντί να κοιτάξουν κάποιοι να οργανώσουν καλύτερα τους τομείς ευθύνης τους, κοιτάζουν να μειώσουν τις αντιδράσεις υποσχόμενοι αλλαγή των αιτήσεων της επόμενης χρονιάς ώστε οι υποψήφιοι να δηλώνουν τα σχολεία ολόκληρων νομών, οπότε από του χρόνου θα πρέπει να περιμένουμε ακόμα περισσότερα ευτράπελα.

Advertisements