Το αίσχος της “επιμόρφωσης”

(Σημείωση συντακτικής ομάδας Education In Greece: Το σύστημα πάντα χρησιμοποιεί εύηχες λέξεις και βαρύγδουπους τίτλους για τους μηχανισμούς του. Μία από αυτές είναι και η “επιμόρφωση”, για την οποία ο πολύς κόσμος αγνοεί τι πραγματικά σημαίνει, παρά την βλέπει να αναφέρεται με στόμφο σε εξαγγελίες υπουργών και συνδικαληστάδων και στα διαπλεκόμενα “εκπαιδευτικά portal”.

Το Education in Greece έχει αναφερθεί πολλές φορές στο αίσχος της επιμόρφωσης και θα συνεχίσει να το κάνει αποκαλύπτοντας την αλήθεια για όσα συμβαίνουν και όχι τη βιτρίνα που πλασάρουν όσοι συμμετέχουν στη διαπλοκή αυτή.

Παραθέτουμε αυτούσιο το κείμενο ακριβώς όπως το λάβαμε και το οποίο περιγράφει με μεγάλη ακρίβεια τι πραγματικά συμβαίνει.)

ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΕ!

“ΆΙΝΤΕ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΟΥ”

Σεμινάριο για εκπαιδευτικούς… Οι διευθυντάδες και τα στελέχη εκπαίδευσης εξαπολύουν κάθε χρόνο απανταχούσες προς …ανεπιμόρφωτους εκπαιδευτικούς της κάθε βαθμίδας να παρακολουθήσουν το τάδε και το δείνα σεμινάριο επιμόρφωσης. Τα προηγούμενα χρόνια έσπευδαν προς βοήθειά τους και πανεπιστημιακοί (με το αζημίωτο βέβαια) για να μεταδώσουν στους δασκάλους επιπρόσθετη γνώση (που δεν είχαν προλάβει να τους μεταδώσουν κατά την 4ετή και πλέον φοίτησή τους στις σχολές (;) ή ίσως τις πιο φρέσκες εξελίξεις στα πορίσματα της παιδαγωγικής).

Τώρα στα χαλεπά χρόνια οι πανεπιστημιακοί αποφεύγουν να εμφανίζονται πια, έχει ατονήσει το ενδιαφέρον τους να επιμορφώσουν τους εκπαιδευτικούς (συμπτωματικά έχουν κοπεί τα κονδύλια που προορίζονταν γι’ αυτό). Για να γεμίσουν το κενό πια αποστέλλουν φοιτητές κάποιου τομέα μεταπτυχιακού που δεν έχουν …πονηρέψει ακόμη και δέχονται κι έτσι.

Βέβαια η αγαπημένη μεθοδολογία των πάσης φύσεως επιμορφωτών στα σεμινάρια είναι να προβάλλουν επί οθόνης με χρήση συγχρόνων μέσων όπως ο …προτζέκτορας, (προχωρημένα πράματα!) τα αντίστοιχα βιβλία και να κάνουν ανάγνωση. Φυσικό επακόλουθο η αφάνταστη ανία των εκπαιδευτικών που έχουν την …τύχη να παρακολουθούν. Οι επιμορφωτές παρεξηγούν το απαθές και απλανές βλέμμα των επιμορφούμενων σε άγνοια αυτών που λένε. Η πραγματικότητα είναι ότι τα έχουν ακούσει εκατοντάδες φορές και απλά εφαρμόζουν το μόνο αποτελεσματικό τρόπο αυτοάμυνας δηλαδή να περιορίσουν χρονικά το σεμινάριο και να φέρουν πιο κοντά τη λήξη του με το να μην κάνουν ερωτήσεις.

Οι αίθουσες γεμίζουν βέβαια με μια δοκιμασμένη μέθοδο. (Το …υπερόπλο της υποχρεωτικής παρουσίας και του κοψίματος του μισθού σου εάν δεν παραστείς).

Τα πορίσματα κάθε κρατικού, πανεπιστημιακού κτλ. φορέα ότι οι εκπαιδευτικοί είναι ελλιπώς κατηρτισμένοι και επιβάλλεται οπωσδήποτε να επιμορφωθούν είναι η πιο ωμή παραδοχή και αυτοκάρφωμα τους ότι τα προγράμματα και η παράδοσή τους είναι ανεπαρκής και παράγει άσχετους αλλά αν μπορούσαν να καταλάβουν τι στην ουσία λένε μ’αυτό θα ήταν σε θέση να καταλάβουν και πώς θα διορίζονταν στις έδρες τους χωρίς μέσον ή ακόμη πιο σωστά δε θα βρίσκονταν σ’αυτές. Τα προγράμματα σπουδών και τις παραδόσεις τα ρυθμίζουν οι ίδιοι, οπότε προς κέντρα λακτίζουν.

Ασφαλώς ο κάθε επαγγελματίας, λειτουργός, τεχνίτης, κ.ο.κ. αν άκουγε ότι θα έρθει ένας μαθητευόμενος να του εξηγήσει πως να κάνει τη δουλειά του θα το θεωρούσε παλαβομάρα αλλά σε ένα σύστημα κι ένα κράτος όπου έχει χαθεί κάθε αρχή και κάθε τέλος και είναι απλά ένα μπλεγμένο κουβάρι κανείς δε διαμαρτύρεται, απλά περιμένει να τελειώσει η φάρσα και να πάει σπίτι του.

Το να αναλαμβάνει καθήκοντα επιμορφωτή σε πεπειραμένους εκπαιδευτικούς κάποιος φοιτητής που δεν έχει γνώση πρακτικά διδασκαλίας είναι η πολλοστή επιβεβαίωση της αλάνθαστης θυμοσοφίας του λαού και της διαχρονικότητας και …διαθεματικότητας των λαϊκών ρήσεων όπως «έλα παππού μου να σου δείξω τα αμπελοχώραφά σου». Ακόμη και αν πρόκειται πολλές φορές για νεαρά άτομα που εμφανώς έχουν δυνατότητες και προϋποθέσεις άρθρωσης κάποιου επιστημονικoύ λόγου. Αναπόφευκτα όμως όταν το ζητούμενο είναι η σύζευξη θεωρίας και πράξης για παραγωγή καλών αποτελεσμάτων και λείπει το ένα από τα δύο, η αποτυχία είναι η μοιραία κατάληξη.

Επειδή στις κρίσεις μας καλό είναι να προσφέρουμε *εναλλακτικές επιλογές* κι όχι στείρα κριτική (στο δια ταύτα) έχουμε να παρουσιάσουμε στους φιλόδοξους επιμορφωτές και στελέχη που ανήκουν στα «…υπουργεία σας» προτάσεις.

Ας κάνουν τον κόπο να ρωτήσουν τους εκπαιδευτικούς σε ποιο πεδίο θεωρούν πως θα τους ήταν χρήσιμη η επιμόρφωση και τι χρειάζονται (δεν έχουν ασχοληθεί να τους κάνουν την παραμικρή ερώτηση ποτέ (ΟΥΔΕΠΟΤΕ). Προφανώς προκαταλαμβάνουν ότι οι πραγματικοί διδάσκοντες δεν σκαμπάζουν από τέτοια πράματα).

Ας κάνουν τον κόπο να ζητήσουν προτάσεις (από αυτούς που λειτουργούν με αυτά) για τα σχολικά βιβλία (ουδέποτε έχει ζητηθεί η παραμικρή άποψη) και να ζητήσουν την άποψη της πλειοψηφίας γι’ αυτά (προφανώς σοφά σκεπτόμενοι κρίνουν πως η δημοκρατική σφυγμομέτρηση που θα παράγει κάποιες τάσεις και θα εφαρμόσει εμπειρικά δεδομένα στη συγγραφή τους βλάπτει την …ποιότητά τους).

Ας εφαρμόσουν την αξιολόγηση από επιμορφούμενους προς επιμορφωτές στο πέρας κάθε σεμιναρίου για να εκφρασθούν οι άμεσα ενδιαφερόμενοι και έχοντες ιδία άποψη ποιος από αυτούς προσφέρει πραγματικά και αξίζει να λέγεται επιμορφωτής και πρέπει να επιλέγεται και στο μέλλον όταν πρόκειται να γίνει σεμινάριο (τι …φοβούνται και δεν το εφαρμόζουν;)

Επειδή έχει διαπιστωθεί ότι συμβουλάτορες, στελέχη κτλ. είναι λάτρεις των Λωτοφάγων όταν πρόκειται για τις απόψεις των υφισταμένων τους πιθανόν πρέπει να εκτιμηθεί θετικά και να παραδειγματίσει η αντίδραση συναδέλφου που όταν διαπίστωσε ότι για πολλοστή φορά προετοιμαζόταν προβολή κατεβατών από συγγράματα για ξερή ανάγνωση με «προτζέκτορα» εν είδει σεμιναρίου αναφώνησε «με συγχωρείτε αλλά ανάγνωση ξέρω, δεν χρειάζομαι σεμινάριο για κάτι τέτοιο» και αποχώρησε να πάει στη δουλειά της χωρίς κανείς επιμορφωτής να τολμήσει να αρθρώσει την παραμικρή αντίρρηση…

Advertisements